Οι σελίδες του Ιστολογίου ανανεώνονται τακτικά μετά από κάθε συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου

03 Ιουλίου 2025

Για την ίδρυση Λυκειακών Τάξεων στο Γυμνάσιο Βανάτου

 

ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΜΕΣΗΣ

Ζάκυνθος 03/7/2025

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ (Ε.Λ.Μ.Ε.Ζ.)

Αρ. Πρωτ.:80

Πληροφορίες

:

Προβής Φώτης

ΠΡΟΣ: Σχολεία Β’ θμιας Εκπ/σης

Τηλέφωνο

:

 6978936176

Κοιν: MME

Site

:

http://elmez.blogspot.gr

e-mail

:

elmezante@yahoo.gr

 

ΘΕΜΑ: «Για την ίδρυση Λυκειακών Τάξεων στο Γυμνάσιο Βανάτου»

 

Με την υπ’ αριθ. 78477/Δ2/27-06-2025 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 3309/τ. Β’/20-06-2025) και με θέμα «Ίδρυση Σχολικών Μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λυκειακών Τάξεων - Μετατροπή Γενικού Λυκείου σε Λυκειακές Τάξεις», ιδρύονται στο Γυμνάσιο Βανάτου Λυκειακές Τάξεις.

Είναι πραγματικά πρωτοφανές να ιδρύονται Λυκειακές Τάξεις σε ένα σχολείο το οποίο απέχει 5 χιλιόμετρα από την πόλη, τη στιγμή μάλιστα που η νομοθεσία (Νόμος υπ’ αρ. 1566/1985, ΦΕΚ 167/τ. Α’/30-09-1985, Άρθρο 59) ρητά προβλέπει ότι «Με αποφάσεις του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων μπορεί να ιδρύονται και να λειτουργούν, σε απομονωμένες συγκοινωνιακά κωμοπόλεις της χώρας, τάξεις λυκείου οι οποίες προσαρτώνται λειτουργικά σε γυμνάσιο που έχει έδρα στην ίδια κωμόπολη».

 

Θέση του ΔΣ της ΕΛΜΕ Ζακύνθου είναι ότι Λυκειακές Τάξεις πρέπει να λειτουργούν μόνο σε απομακρυσμένες περιοχές (π.χ. Βολίμες) ή σε Γυμνάσια που εμπίπτουν σε ειδικές περιπτώσεις (π.χ. Μουσικά, Εσπερινά, ΕΝΕΕΓΥΛ). Η λειτουργία Λυκειακών Τάξεων σε μια τόσο μικρή απόσταση από την πόλη  προκαλεί τουλάχιστον εντύπωση.

 

Τα υπαρκτά και σοβαρά κτηριακά προβλήματα των σχολείων του νησιού είναι σε πλήρη γνώση των εκπαιδευτικών και πολιτικών παραγόντων και απαιτούν εδώ και τώρα μέριμνα για την επίλυσή τους και όχι ίδρυση Λυκειακών Τάξεων σε απόσταση 5 μόλις χιλιομέτρων από την πόλη!

Ταυτόχρονα, είναι γνωστό το πρόβλημα στελέχωσης των σχολείων με μόνιμο προσωπικό (εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς αλλά και προσωπικό καθαριότητας, επιστάτες κλπ) και κατ’ επέκταση της λειτουργίας τους. Με ευθύνη των κυβερνήσεων, τα σχολεία του νησιού, όπως και όλης της Ελλάδας στελεχώνονται κάθε χρόνο με συμβασιούχους ("αναπληρωτές"), χωρίς τους οποίους η εκπαιδευτική διαδικασία θα κατέρρεε, ενώ οι καθυστερημένες προσλήψεις με το σταγονόμετρο ευθύνονται για την απώλεια χιλιάδων ωρών.

 

Επιπλέον, η ίδρυση Λυκειακών Τάξεων είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει πολύ σοβαρά προβλήματα στη μελλοντική λειτουργία όλων των ΓΕΛ. Η μείωση του μαθητικού δυναμικού από το 1ο ΓΕΛ, το 2ο ΓΕΛ και το ΓΕΛ Κατασταρίου θα δυσχεράνει ακόμη περισσότερο τη λειτουργία ολιγομελών τμημάτων. Ήδη, για τα υπάρχοντα Λύκεια κάθε χρόνο τίθεται εν αμφιβόλω η λειτουργία τμημάτων Ομάδων Προσανατολισμού Γ’ τάξης (Θετικής & Υγείας). Με την ίδρυση Λυκειακών Τάξεων, για παράδειγμα θα απαιτείται έγκριση για τη λειτουργία του προσανατολισμού Υγείας στο 1ο ΓΕΛ, στις Λυκειακές Τάξεις Βανάτου και στο ΓΕΛ Κατασταρίου, με αποτέλεσμα στη σοβαρή περίπτωση μη έγκρισης οι μαθητές στη Γ΄ Λυκείου είτε να αλλάξουν προσανατολισμό (για να παραμείνουν στο σχολείο που φοιτούν) είτε να αλλάξουν σχολείο (για να μπορέσουν να παρακολουθήσουν τον προσανατολισμό που επιθυμούν). Είναι κάτι παραπάνω από αντιληπτό πόσο πιο εύκολο θα είναι για το Υπουργείο να «κόβει» ολιγομελή τμήματα. Υπενθυμίζουμε ότι ακόμα και στο μοναδικό ΕΠΑΛ του νησιού, κάθε χρόνο τα ολιγομελή τμήματα ειδικότητας περνούν από «Συμπληγάδες Πέτρες» μέχρι να ιδρυθούν. Σοβαρό, επίσης, πρόβλημα προκαλείται και με την οργανικότητα των υφιστάμενων σχολείων, μια και η μείωση τμημάτων θα οδηγήσει σε μείωση οργανικών θέσεων των εκπαιδευτικών.

 

Η ΔΔΕ Ζακύνθου, το ΥΠΑΙΘΑ και όσοι πρωτοστάτησαν για την ίδρυση Λυκειακών Τάξεων γνωρίζουν πολύ καλά οτι τα σοβαρά προβλήματα της εκπαίδευσης παραμένουν άλυτα, ενώ με αυτή τους την κίνηση θα δημιουργήσουν κι άλλα. Οι υποψίες που εγείρονται για τους βαθύτερους σκοπούς τους αυξάνονται, αν αναλογιστούμε ότι η τάση της κυβέρνησης είναι να συγχωνεύει σχολεία και όχι να ιδρύει καινούργια και ότι δεν υπάρχει κάποια θεαματική αύξηση του πληθυσμού στο νησί μας. Είναι προφανές λοιπόν ότι η κίνηση αυτή εξυπηρετεί αλλότριους στόχους.

 

Το ΔΣ της ΕΛΜΕΖ με παλιότερες ανακοινώσεις του (βλ. 77/27-11-2023, 24/4-2-2025, 63/14-5-2025) έχει αποκαλύψει τις μεθοδεύσεις της ΔΔΕ Ζακύνθου και του Υπουργείου Παιδείας για προώθηση της κατηγοριοποίησης σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών στη Ζάκυνθο μέσω και της ίδρυσης Προτύπου/Πειραματικού σχολείου, χωρίς να διαψευστεί σε καμία από τις καταγγελίες της. Εκτίμησή μας είναι ότι μέρος του σχεδιασμού αυτού αποτελεί και η ίδρυση Λυκειακών Τάξεων στο Γυμνάσιο Βανάτου, κάτι που αποδεικνύεται και από την αλλαγή ορίων των υπολοίπων σχολείων.

 

Το ΔΣ της ΕΛΜΕΖ τοποθετείται κατ' αρχήν θετικά στην ίδρυση σχολικών μονάδων, υπό σαφείς και συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει οι νέες σχολικές μονάδες να ικανοποιούν πραγματικές κοινωνικές και μορφωτικές ανάγκες. Επιπλέον, θα πρέπει να στεγάζονται σε σύγχρονα και ασφαλή κτήρια που να  ικανοποιούν τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών. Σε όλα τα σχολεία απαιτείται μόνιμο προσωπικό (εκπαιδευτικοί, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, προσωπικό καθαριότητας, επιστάτες), ώστε να πραγματοποιείται απρόσκοπτα η εκπαιδευτική διαδικασία. Η αντίληψη την οποία προωθούν διαχρονικά οι κυβερνήσεις και η τοπική διοίκηση ότι τα προκάτ και το αίσχος των συμβασιούχων ("αναπληρωτών") αποτελούν λύση στα προβλήματα της εκπαίδευσης είναι αντιεκπαιδευτική και εξυπηρετεί τις προθέσεις τους να δίνουν ζεστό χρήμα στο ΝΑΤΟ και την ΕΕ θυσιάζοντας τις ανάγκες του λαού στο βωμό της πολεμικής τους προετοιμασίας, αλλά και σε τραπεζίτες, βιομηχάνους, εφοπλιστές και μεγαλοξενοδόχους, μέσω φοροαπαλλαγών και επιδοτήσεων, για να αυξάνουν τα κέρδη τους.

 

 

Το ΔΣ της ΕΛΜΕ Ζακύνθου καλεί τη ΔΔΕ Ζακύνθου να εγκαταλείψει τις μεθοδεύσεις που συνηθίζει και να μην προκαλεί με τις ενέργειές της περαιτέρω αναστάτωση στους μαθητές, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς.

 

 

Η εκπαίδευση δεν θα αποτελέσει πεδίο εξάσκησης για  μαθητευόμενους μάγους, ούτε πεδίο εξαγοράς, εκμαυλισμού και μεθοδεύσεων από “αρίστους” τύπου ΟΠΕΚΕΠΕ, ούτε χώρο για τοπικούς και κυβερνητικούς παράγοντες που μοστράρουν ως άλλοι Μαυρογυαλούροι και Γκρούεζες, μπροστά στα ερείπια της πολιτικής τους.

 

Θα συνεχίσουμε τον αγώνα μαζί με τους γονείς και τους μαθητές μας ενάντια στην κατηγοριοποίηση και την αντιεκπαιδευτική πολιτική, υπερασπίζοντας τον δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης και το δικαίωμα όλων των παιδιών σε ολόπλευρη και ποιοτική μόρφωση.

 

Το ΔΣ



 

 

 

LinkWithin