Οι σελίδες του Ιστολογίου ανανεώνονται τακτικά μετά από κάθε συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου

18 Σεπτεμβρίου 2013

Εισήγηση του Δ.Σ. ΕΛΜΕ Ζακύνθου στην ανοιχτή συζήτηση στο Μουσικό Σχολείο


ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΜΕΣΗΣ
Ζάκυνθος, 17/9/2013
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ (Ε.Λ.Μ.Ε.Ζ.)
Αρ. Πρωτ.:107
Πληροφορίες
:
Προβής Φώτης
ΠΡΟΣ: Σχολεία Β/θμιας Εκπ/σης
:
6978936176
Κοιν: ΜΜΕ
Site
:
e-mail
:


ΘΕΜΑ: «Εισήγηση του Δ.Σ. ΕΛΜΕ Ζακύνθου στην ανοιχτή συζήτηση στο Μουσικό Σχολείο»

Αγαπητοί γονείς, μαθητές, συναδέλφισσες και συνάδελφοι

Η σημερινή μας ανοιχτή συζήτηση αφορά τις συνολικότερες εξελίξεις στην Παιδεία αλλά και τον Νόμο για το Νέο Λύκειο που υπερψηφίστηκε πρόσφατα από τη συγκυβέρνηση.

Κατ’ αρχάς θα πρέπει όλοι να έχουμε υπόψη μας ότι τα σχολεία φέτος θα κληθούν να λειτουργήσουν με 16.000 λιγότερους καθηγητές σε σχέση με πέρυσι. 2122 καθηγητές τεχνικής εκπαίδευσης έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα, καθώς μέσα σε μια νύχτα καταργήθηκαν οι ειδικότητές τους, αφήνοντας με αυτό τον τρόπο περίπου 15.000 μαθητές χωρίς αντικείμενο σπουδών. Αξίζει βέβαια να τονίσουμε ότι οι ειδικότητες που καταργήθηκαν είναι από τις πλέον περιζήτητες και αυτές στις οποίες κατά κύριο λόγο δραστηριοποιούνται Ιδιωτικά ΙΕΚ.
Επιπλέον, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι τα σχολεία θα λειτουργήσουν με δαπάνες μειωμένες κατά 60%, χωρίς χρήματα για ρεύμα, νερό και θέρμανση, πράγμα που σημαίνει ότι οι γονείς θα κληθούν να πληρώσουν από την τσέπη τους.

Αναφορικά τώρα με το Νόμο για το Νέο Λύκειο που ψηφίστηκε πρόσφατα. Ο Νόμος αυτός αλλάζει το χαρακτήρα τόσο του Γενικού όσο και του Επαγγελματικού Σχολείου. Το ήδη πολύ κακό για μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς σχολείο γίνεται πλέον ακόμα χειρότερο. Πρώτα από όλα αυτό που πρέπει να γίνει ξεκάθαρο είναι ότι χτυπούν το παραπέρα δικαίωμα στη γενική μόρφωση. Καταργείται πλήρως ο αυτοτελής μορφωτικός ρόλος του Λυκείου και διευρύνεται ακόμα περισσότερο το χάσμα μεταξύ ΓΕΛ και ΕΠΑΛ-ΣΕΚ.
Οι μαθητές των Γενικών Λυκείων θα υποχρεώνονται να δώσουν Πανελλαδικές Εξετάσεις τέσσερις φορές από την Α΄ έως τη Γ΄ τάξη. Ο απολυτήριος βαθμός κάθε τάξης θα προσμετράται για την πρόσβαση σε ΑΕΙ και ΤΕΙ και επί της ουσίας η ύλη των εξετάσεων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση γίνεται ακόμη μεγαλύτερη. Τέλος περιορίζονται οι σχολεές που μπορεί να δηλώσει στο μηχανογραφικό ο μαθητής. Αυτή η εξέλιξη καταλαβαίνουμε όλοι ότι οδηγεί στη γιγάντωση της παραπαιδείας που σημαίνει ακόμα πιο δυσβάσταχτα βάρη για τους γονείς, ακόμη μεγαλύτερη πίεση ψυχική και σωματική για τα παιδιά. Οι μαθητές θα ωθούνται από ακόμη μικρότερη ηλικία στο να απομακρύνονται από το σχολείο και στο να προσηλώνονται στις εξετάσεις, οι οποίες γίνονται ένας απάνθρωπος μηχανισμός τον οποίο ο μαθητής θα πρέπει να περάσει, προκειμένου να εισαχθεί στα ΑΕΙ-ΤΕΙ.


Όσες οικογένειες δε θα μπορέσουν να ανταποκριθούν σε αυτή την εξέλιξη στα Γενικά Λύκεια θα στέλνουν τα παιδιά τους στα ΕΠΑΛ, όπου από την 1η Λυκείου οι μαθητές θα οδηγούνται στην εξειδίκευση που στην πραγματικότητα είναι ψευτοκατάρτιση. Επιπλέον, στα ΕΠΑΛ καθιερώνεται ένα τέταρτο δήθεν προαιρετικό έτος σπουδών, το οποίο θα είναι έτος μαθητείας. Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές της τέταρτης τάξης των ΕΠΑΛ θα δουλεύουν για 300 ευρώ το μήνα που μάλιστα δε θα τα πληρώνουν οι εργοδότες αλλά ο ΟΑΕΔ, δηλαδή οι φτωχές οικογένειες μέσω της άγριας φορολογίας τους. Από μικρή δηλαδή ηλικία, οι μαθητές θα διαπαιδαγωγούνται στη λογική της τζάμπα εργασίας, στη δουλειά χωρίς δικαιώματα και χωρίς μισθό. Η ίδια λογική της τζάμπα εργασίας θα αφορά και τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, αφού σύμφωνα με το νέο Νόμο θα προσλαμβάνονται εκπαιδευτικοί με μισθό 400 ευρώ το μήνα μέσω ΕΣΠΑ και Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων! Ουσιαστικά δηλαδή ο Νόμος δημιουργεί ένα σχολείο της ημιμάθειας, της απλήρωτης δουλειάς, των ελαστικών σχέσεων εργασίας, των χορηγών και της παιδικής εργασίας. Ταυτίζει την ανάγκη για πρακτική εφαρμογή της θεωρίας με την μαθητεία στον χώρο εργασίας που γίνεται σε καθεστώς που θυμίζει δουλεία, ενώ η βασική εκπαίδευση ταυτίζεται με τα μαθήματα – προθάλαμο πανεπιστημίου. Έτσι, νομιμοποιείται πια ηθικά η λογική ότι το Λύκειο δεν είναι κομμάτι της βασικής εκπαίδευσης και αυτό φέρνει και άλλες συνέπειες όπως π.χ. τη μη δωρεάν διανομή συγγραμμάτων, ζητήματα χρηματοδότησης (στην πράξη προχώρημα της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων) και μαζί του και η ηθική νομιμοποίηση της παιδικής εργασίας με την μορφή της «μαθητείας».

Προκύπτει ωστόσο το ερώτημα από πού προέρχονται αυτές οι εξελίξεις, ποιος τις επιβάλλει και γιατί. Το νέο Σχολείο, στο οποίο οι μαθητές θα μένουν αμόρφωτοι και θα δουλεύουν τζάμπα, οι εκπαιδευτικοί δε θα έχουν μόνιμη και σταθερή δουλειά, οι γονείς θα υποχρεώνονται να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, συμφέρει τις μεγάλες επιχειρήσεις. Αυτές ωφελούνται από τη φθηνή και ελαστική εργασία. Αυτές θέλουν φθηνούς και αμόρφωτους εργαζομένους που να μπορούν να τους πληρώνουν όσο θέλουν και να τους προσλαμβάνουν και απολύουν, όποτε θέλουν. Πράγματι, ήδη από το 1994 η Ευρωπαϊκή Ένωση με τη Λευκή Βίβλο, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Υπάρχει σύγκλιση μεταξύ των κρατών - μελών ως προς την ανάγκη μιας μεγαλύτερης συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα στα συστήματα εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης και στη διαμόρφωση των πολιτικών εκπαίδευσης για να ληφθούν υπόψη οι ανάγκες της αγοράς και οι τοπικές συνθήκες, με τη μορφή π.χ. της ενθάρρυνσης της συνεργασίας των επιχειρήσεων με τα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης και την ενσωμάτωση της συνεχούς κατάρτισης από τις επιχειρήσεις στα στρατηγικά τους σχέδια. Μεταξύ των συγκεκριμένων βελτιώσεων των συστημάτων κατάρτισης έγιναν και οι ακόλουθες προτάσεις: Η μετάβαση από το εκπαιδευτικό σύστημα στην εργασία θα πρέπει να διευκολυνθεί μέσω μιας πρακτικότερης κατάρτισης και μαθητείας και εξασφαλίζοντας ένα υψηλότερο κατώτερο επίπεδο πριν από την αποχώρηση από τα εκπαιδευτικά συστήματα». «Η Λευκή Βίβλος» (Κεφ. 7 Προσαρμογή των συστημάτων εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης). Η αύξηση των προγραμμάτων και των θέσεων μαθητείας συγκαταλέγεται στις προτεραιότητες της ΕΕ, η οποία υποστηρίζει ότι «η μάθηση κατά την εργασία, τα συστήματα εναλλασσόμενης εργασίας - εκπαίδευσης και τα προγράμματα μαθητείας συμβάλλουν στην ένταξη των νέων στην αγορά εργασίας». Αξίζει να σημειωθεί πως το «γερμανικό μοντέλο», που αποτελεί οδηγό για την προσπάθεια της ΕΕ, τερματίζει τη σχολική εκπαίδευση για χιλιάδες παιδιά, που προέρχονται από λαϊκές οικογένειες, από την ηλικία των 15 ετών. Στο πλαίσιό του οι νέοι περνούν 1-2 μέρες στο σχολείο ενώ τις υπόλοιπες 3-4 μέρες της βδομάδας εργάζονται ως μαθητευόμενοι σε επιχειρήσεις. Οι επιχειρήσεις και τα Επιμελητήρια εμπλέκονται ενεργά στην επαγγελματική εκπαίδευση, αφού διαμορφώνουν τις ειδικότητες και το περιεχόμενο σπουδών και παρέχουν  την πιστοποίηση των επαγγελματικών προσόντων στους αποφοίτους.
Συνεπώς, το νέο Σχολείο που φέρνει το Νομοσχέδιο είναι αποτέλεσμα κεντρικής επιλογής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θέλει τους μαθητές αμόρφωτους και φθηνούς εργαζόμενους, ώστε να τους εκμεταλλεύονται οι μεγάλες επιχειρήσεις από την εφηβική ακόμη ηλικία για να αυξάνουν τα κέρδη τους. Βλέπουμε λοιπόν ότι οι κατευθύνσεις στην Παιδεία έρχονται από το παρελθόν και έχουν πηγή τους την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις μεγάλες επιχειρήσεις. Συνεπώς οποιαδήποτε κυβέρνηση, όπως και αν θέλει να αυτοχαρακτηρίζεται, όσο δεν έρχεται ρητά σε σύγκρουση με την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις μεγάλες επιχειρήσεις, θα υλοποιεί αποφάσεις που υπονομεύουν το δικαίωμα των παιδιών των εργαζομένων, των φτωχών αγροτών και των μικρών επαγγελματοβιοτεχνών στην Παιδεία. Με λίγα λόγια κάθε κυβέρνηση που δε συγκρούεται με την Ε.Ε. και τις μεγάλες επιχειρήσεις θα χτυπάει το μορφωτικό δικαίωμα των παιδιών.

Για αυτό το λόγο, αγαπητοί γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί, το Δ.Σ. ΕΛΜΕ Ζακύνθου πιστεύει ότι η υπόθεση της μόρφωσης των παιδιών σας, του αν μαθαίνουν και τι μαθαίνουν, είναι πρώτα και κύρια υπόθεση δική σας, υπόθεση των εργαζομένων, των φτωχών αγροτών και των επαγγελματοβιοτεχνών. Έχει να κάνει με τα εφόδια που παίρνουν τα παιδιά σας στη ζωή, με τη διαπαιδαγώγηση και εντέλει με τη διαμόρφωση του νέου ανθρώπου. Το περιεχόμενο των βιβλίων πρέπει να γίνει αντικείμενο προβληματισμού από εσάς τους ίδιους.
Τα μυαλά και οι ψυχές των παιδιών μας δεν μπορεί να διαπλάθονται από αυτούς που υποστηρίζουν την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, από αυτούς που θησαυρίζουν από την εργασία των άλλων. Δε μπορούμε να αφήσουμε την υπόθεση της μόρφωσης και της διαπαιδαγώγησης των παιδιών μας στα χέρια των βιομηχάνων, των εφοπλιστών και των τραπεζιτών,  δηλαδή της αστικής τάξης. Για τα δικά τους παιδιά δεν υπάρχει καμία στέρηση, κανένα πρόβλημα. Έχουν εξασφαλισμένο μέλλον και προοπτική. Τα δικά μας παιδιά τσακίζονται.

Σάς καλούμε να στηρίξετε εσείς οι ίδιοι τον απεργιακό αγώνα των καθηγητών και να διεκδικήσετε μαζί με αυτούς αιτήματα που είναι υποχρέωση του κράτους, όπως για παράδειγμα η Δωρεάν μεταφορά των μαθητών, η κατασκευή νέων σχολικών μονάδων που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των μαθητών και η δωρεάν θέρμανση. Ο κοινός μας αγώνας όμως δεν πρέπει όμως να περιορίζεται αποκλειστικά σε θέματα υλικοτεχνικής υποδομής. Πρέπει να ανοιχτεί και στο θέμα του τι μαθαίνουν οι μαθητές, που είναι και κατά τη γνώμη του Δ.Σ. της ΕΛΜΕΖ το σημαντικότερο. Για το λόγο αυτό το Δ.Σ. της ΕΛΜΕΖ απαιτεί την παροχή ενιαίας 12χρονης υποχρεωτικής μόρφωσης για όλα τα παιδιά. Μόρφωσης που θα συνδυάζει τη θεωρητική και η πρακτική γνώση με τέτοιο τρόπο που οι μαθητές να γνωρίζουν, να ερμηνεύουν και να αξιοποιούν τους νόμους της Φύσης και της Κοινωνίας ώστε να παρεμβαίνουν ουσιαστικά προς το συμφέρον της κοινωνικής εξέλιξης.

Αγαπητοί γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί, το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Ζακύνθου πιστεύει ότι σήμερα, που η επιστήμη και η τεχνολογία έχουν κάνει άλματα υπάρχει η δυνατότητα όλα τα παιδιά να μορφώνονται ολόπλευρα και οι νέοι να έχουν εξασφαλισμένη δουλειά με βάση το αντικείμενο που έχουν σπουδάσει. Υπάρχει η δυνατότητα όλα τα παιδιά να ολοκληρώνουν ως τα 18 τους χρόνια τη βασική - γενική τους μόρφωση, μέσα από ένα Ενιαίο Δωδεκάχρονο Υποχρεωτικό Σχολείο και στη συνέχεια να επιλέγουν είτε το δρόμο της επαγγελματικής ειδίκευσης, είτε το δρόμο του Πανεπιστημίου. Σε ένα σχολείο κοινό για όλα τα παιδιά, που θα ολοκληρώνει τη διαπαιδαγωγητική του εργασία χωρίς κανένα φροντιστήριο, θα παρέχει στο νέο άνθρωπο όλα τα εφόδια για το μέλλον.

Αυτό είναι το σχολείο που έχουμε ανάγκη σήμερα, κι εμείς και τα παιδιά μας. Γι' αυτό παλεύουμε να γίνουν ριζικές αλλαγές στο επίπεδο της Οικονομίας και της Κοινωνίας, να ανατραπεί η αντιλαϊκή πολιτική, να απαλλαγούμε από την εξουσία αυτών που καθορίζουν τις ζωές μας, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για την ικανοποίηση των μορφωτικών - λαϊκών αναγκών. Για μια κοινωνία που θα έχει ως αποκλειστικό και κύριο σκοπό της την ευημερία του ανθρώπου.

Ζάκυνθος 17-9-2013

Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Ζακύνθου


LinkWithin